Czy warto wierzyć w testy opon

Użytkownicy samochodów czy zarządzający flotami pojazdów podejmując decyzję o zakupie tych lub innych opon osobowych często kierują się wynikami testów. Przeprowadzają je głównie dziennikarze motoryzacyjni dla określonych popularnych rozmiarów i wybranych producentów ogumienia. Czy można ufać tym testom?

Jak do testów podchodzą producenci ogumienia

Z całą pewnością producenci lubią chwalić się wygranymi w testach. Jest to ulubiony element kampanii marketingowych w reklamach prasowych czy on-linowych. Przekaz jest prosty: nasza opona jest najlepsza, a potwierdzają to niezależne badania. W związku z tym są producenci, którzy zabiegają o to, by być uwzględnieni w testach i by je wygrywać. Spotkałem się nawet z opinią, że niektórzy producenci specjalnie przygotowują opony „pod testy”. Oceniam jednak, że rzetelność dziennikarska pełni tutaj wystarczającą rolę zapobiegającą takim domniemanym działaniom.

Wybór opon do testów

Wybierane są przez testujących spośród popularnych opon na danym rynku. Dlatego testy brytyjskie nie zawsze odpowiadają asortymentowi w Polsce. Na ogół wybieranych jest ok. 10 produktów w jednym rozmiarze, reprezentujących różne klasy jakości i ceny: od premium do budget. Do testowania dobierane są powszechnie spotykane marki i rozmiary. Często opony do testów kupowane są najzwyczajniej na rynku. Tak, by testować właśnie to ogumienie, które aktualnie dostępne jest dla klientów w sieci sprzedaży. Często do badań wybierane są nowości, by przed sezonem rekomendować je klientom lub odradzać.

Tory testowe

Próby ogumienia prowadzone są na ogół na specjalnych torach imitujących warunki na drodze.  Nie są to jednak rzeczywiste warunki drogowe. Stosuje się na przykład polewanie wodą zamiast prawdziwego deszczu lub oblodzenia. Przeprowadza się je na specjalnych nawierzchniach i w dobranej odpowiednio temperaturze otoczenia.  Pomiary techniczne najlepiej wykonuje się w warunkach powtarzalnych, niemal laboratoryjnych. Czasem nawet w sposób całkowicie automatyczny dla wyeliminowania wpływu kierowcy. Dlatego próby opon najczęściej wykonywane są na poligonach testowych należących do różnych instytucji zajmujących się certyfikacją lub wręcz na torach producentów opon. Nie oznacza to jednak, że skoro tor należy do jakiegoś producenta, to z pewnością to on zajmie pierwsze miejsce.

Układ kierowca/samochód/opona

W technice ważne są nie tylko same elementy systemu, ale także ich wzajemna współpraca.  Dobra opona zamontowana na kiepskie auto niewiele pomoże w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa. Testowanie opon rozpatrywać należy także z tej perspektywy. Układ podlegający pomiarowi w trakcie prób opon składa się najogólniej z kierowcy (umiejętności, powtarzalność ruchów, czas reakcji), samochodu (dynamika i rodzaj układu napędowego, układ hamulcowy czy konstrukcja układu jezdnego a zwłaszcza zawieszenia) oraz samych opon. Dla uproszczenia rozważań pomińmy wpływ kierowcy na wynik pomiarów, a skupmy się na połączeniu opona – samochód.  Otóż każda opona współpracować będzie z danym samochodem testowym inaczej.  Niech na przykład opona A będzie miała lepsze wyniki niż opona B.  Gdybyśmy jednak zmienili auto, to okazać się może, że dla tych samych warunków pomiarowych i tego samego kierowcy opona B będzie lepsza niż opona A. Opona wygrywająca test na jednym samochodzie może nie być tą pierwszą na innym. Warto o tym pamiętać, bo nie bez powodu producenci pojazdów rekomendują określony typ ogumienia. Czasem nawet wpisując to do instrukcji auta.

Testy opon spotkamy wszędzie

Wyniki testów publikują poważne gazety i czasopisma, spotkamy je na portalach internetowych i wzbogacają one opis produktów w sklepach internetowych. W biznesie on-line spełniają one szczególną rolę. W „realu” nabywca opon może poprosić o opinię sprzedawcę czy mechanika. Doświadczenie pokazuje, że ta opinia ma przeważający wpływ na wybór kierowców. W wirtualnym świecie proces decyzyjny jest nieco uboższy.  Uwzględniamy własne doświadczenia, opinie znajomych oraz właśnie znane wyniki testów. Oczywiście wszędzie oddziałuje na nas także reklama i marketing.

Testy warto czytać

Pamiętać jednak należy, że ich wyniki uzyskane zostały przez konkretnego kierowcę, w konkretnym samochodzie, dla pewnej prędkości, na określonej nawierzchni, przy danej temperaturze i wilgotności. Tych parametrów jest zapewne więcej, a zmiana nawet jednego może wpływać na wynik całości testu. Dlatego na uzyskaną kolejność należy patrzeć krytycznie.  Różnice wyników między topowymi oponami są jednak często tak niewielkie, że niezauważalne dla przeciętnego kierowcy. Choć mierzalne dla przyrządów i wyczuwalne dla specjalistów. Jednak produktom, które na ogół mieszczą się w czołówce różnych rankingów, gdy ich wyniki są powtarzalne w różnych testach i w różnym czasie, z pewnością zaufać warto.  To zaufanie jest dla kierowcy bardzo ważne, bo pozytywnie wpływa na pewność prowadzenia samochodu. A bezpieczeństwo przede wszystkim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *