Logistyka kluczem do sukcesu

W dzisiejszym biznesie oponiarskim mamy do czynienia z tak wielką ilością rozmiarów, wzorów bieżnika, marek czy zastosowań, że nawet największe hurtownie nie są w stanie zapewnić pełnego asortymentu. Koszt powierzchni magazynowych rośnie. Zmiany w ofercie producentów są częste i zachęcają do optymalizowania zakupów w krótkiej perspektywie czasu. Inwestowanie w duże zapasy magazynowe jest ryzykowne i kosztowne. Niezależnie od przyjętego modelu biznesu w każdym przypadku rozwiązaniem tego problemu może być dobrze zorganizowany system logistyczny.

Zakupy w punkcie wymiany opon

Klasyczny model biznesu, to taki, w którym klient przyjeżdża do warsztatu oponiarskiego, wybiera opony „z półki”, zleca zamontowanie, płaci i odjeżdża. Kierowcy coraz częściej mają jednak swoje preferencje dotyczące marki czy wzoru bieżnika. Swoją rolę odgrywają tutaj wyniki testów, własne doświadczenia czy opinia znajomych. Bywa i tak, że marka opony zalecana jest przez producenta samochodu i wręcz wpisana do instrukcji pojazdu a kierowca przestrzega tych zaleceń. Z kolei diler opon ze względu na niską marżę sprzedaży i ograniczenia lokalowe nie decyduje się na posiadanie „na miejscu” dużego asortymentu. Najczęściej jest to kilka setek opon.  W tym wypadku ważna jest współpraca z dobrze zorganizowanymi hurtowniami, które są w stanie zapewnić dostawy towaru nawet kilka razy w ciągu dnia.  Sukces hurtowni i stacji serwisowej w dużej mierze zależy od sprawnej logistyki.

Dostawy „do domu”

Ostatnie lata to dynamiczny wzrost sprzedaży online.  Przyczyniają się do tego atrakcyjne ceny, duży wybór asortymentu i dostępność informacji technicznych. Sklepy internetowe zakładają już nie tylko hurtownie, ale także zakłady wulkanizacyjne. Tutaj logistyka odgrywa podwójną rolę.  Po pierwsze umożliwia sprzedaż nie tylko z własnego magazynu, ale także zapewnia dostępność z magazynów firm współpracujących. Fakturuje jedna firma a opony wysyła całkiem inna. Taki system pozwala optymalizować własne stany magazynowe przy zapewnieniu bardzo szerokiej oferty. W ten sposób powstały także sklepy online, które są dzisiaj liderami biznesu. Po drugie sprawna logistyka umożliwia dostawę ogumienia na dowolny adres odbiorcy już na następny dzień.  Jest to dzisiaj standard.

Dostawy do punktu montażu

Niedogodnością dostaw „do domu” jest to, że opony trzeba przechować by następnie zawieźć do serwisu w celu zamontowania.  I tutaj rozwiązaniem może być logistyka. Nowszy model biznesu przewiduje możliwość dostarczenia zakupionych opon bezpośrednio do serwisu i umówienie wizyty celem ich zamontowania.  W trakcie dokonywania transakcji zakupu ogumienia klient od razu zna miejsce i termin usługi oraz cenę całości operacji.

Zwroty

Istotnym elementem biznesu online, zwłaszcza w wydaniu konsumenckim, jest obowiązek akceptowania dokonywanych przez klientów zwrotów zakupów. Odpowiednie przepisy nakładają tutaj na sprzedającego dodatkowe obowiązki wynikające z dokonywania z transakcji na odległość i poza siedzibą firmy.  Istotne by sprzedający zawarli dobre umowy z firmami logistycznymi, by te ewentualne zwroty ułatwić. No i by zwracane produkty trafiły do właściwego magazynu, nie dezorganizując normalnej pracy. Na szczęście problem zwrotu zakupionych poprzez internet opon nie jest masowy.

Logistyka w punkcie usługowym. Hotel opon

Innym ważnym aspektem pracy zakładów wymiany opon jest dostarczenie na czas kompletu przechowywanego dla klienta z magazynu odległego. Nie tak często punkt wymiany dysponuje „na miejscu” dodatkową powierzchnią potrzebną na hotel opon.  Organizowanie magazynu, oznaczanie opon należących do klientów czy transport wewnętrzy to zagadnienia logistyczne ważne dla sprawności firmy.

Umawianie usług online to też logistyka

Klienci nie chcą dziś czekać w kolejkach przed zakładem usługowym. Preferują wcześniejsze umówienie się na konkretny termin i pewność, że zostaną od razu obsłużeni.  I nie wystarcza już tutaj klasyczny telefon.  Niezbędne wydaje się zainwestowanie w internetowy system rejestracji wizyt, który przydzieli kierowcy wybrany przez niego termin. Wbrew pozorom jest to także zagadnienie logistyczne, choć nie dotyczy logistyki produktu a usługi. Ważna jest dyscyplina i prawidłowe szacowanie czasu pracy mechaników.  Zagadnienie to nabiera szczególnego znaczenia w ostatnich miesiącach w obliczu walki z pandemią.  Już nie tylko ze względu na przesłanki biznesowe istotne jest by ograniczyć czas pobytu klienta w zakładzie wulkanizacyjnym do minimum. Dać mu pewną informację, czy firma pracuje i kiedy może go przyjąć.

Podsumowując ważna jest nie tylko cena, jakość usług czy dobra reklama.  Często wygrywa (sprzeda) ten, kto zwyczajnie ma określony produkt i czas na wykonanie usługi lub zaoferuje rzetelną informacje, kiedy ten produkt i czas będzie miał do dyspozycji.  Są to wszystko zagadnienia logistyki. Bez dobrej logistyki „się nie da”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *